Wednesday 11 June 2008

FAQ 6 - Expired Msian Passport While in DOHA

Renew passport (experience of Syed Muhammad Faisal Syed Mustafa)

Boleh mintak mbc antar ke Jeddah atau ke Malaysia.
· Jeddah – paspot dia x der ‘cip’
· Malaysia – paspot dia ada ‘cip’

Kalau Saudi, tempoh siap dalam 1-2 mggu. Kalau antar Malaysia, tempoh siap boleh sampai 3 bulan (bergantung dgn mbc nyer ‘diplomatic mail bag’ ka apa ka….). pengalaman aku, aku antar Malaysia dan siap x sampai sebulan. Aku antar ‘by hand’ melalui member yg nak balik Malaysia. Tapi permohonan tu mesti melalui mbc kita kat doha gak laa…caranya…
1. Hantar permohonan ke konsular mbc kita. (gambar, borang, dll.) borang ada ngan konsular kat mbc.
2. Bayar (ntah brp Qr, aku x ingat) ke kounsular. Cakap kat depa, kita nak hantar sendiri permohonan ke Malaysia, jd x yah ler byr kurier.
3. Konsular akan siapkan ‘sealed envelope with cover letter’. Permohonan kita (ngan resit bayaran) semua ada la dlm sampul tu sekali.
4. Kirim melalui member (YG BOLEH DIPERCAYAI) yg nak balik Malaysia.
5. Sampai Malaysia, mintak tolong ahli keluarga bwk sampul tadi ke imigresen putra jaya (aku tak pasti pejabat imigresen lain boleh tak terima sampul ni.)
6. Bila dah siap, imigresen akan kirim balik ke mbc kita kat doha. (yg ni x der pilihan, paspot x boleh org lain yg amek).
7. Mbc akan tepon kita suruh amek paspot yg dah siap sambil bawak paspot lama utk dibatalkan.
8. Pastu buat ler proses pemindahan RP dari paspot lama ke paspot baru…yg tu, HR kita yg buatkan.

No comments: